هدایت به بالا

شورای اسلامی شهر آمل | سلامت اداری با نگاه بررسی نقش حراست در سلامت اداری
صفحه اصلی فید ارتباط با ما

   
  • سخن روز:  آسايش آدمي، در زنداني كردن زبان است. پیامبر اکرم (ص )


سلامت اداری با نگاه بررسی نقش حراست در سلامت اداری

امنیت و سلامت بعنوان یکی از مهمترین نیازهای بشر زیر بنای رشد فردی و اجتماعی است. در تمام طول زندگی بشر تلاش برای تامین امنیت جزء دغدغه های اصلی محسوب می شود. رسول اکرم صلوات اله علیه  از امنیت و عافیت بعنوان دو نعمتی یاد میکنند که غفلت از آن موجب زیان دیدن بسیاری از مردم میگردد. در همین راستا نمیتوان وجود امنیت و سلامت اداری را در نظام اداری کشور نادیده گرفت چراکه وجود فساد اداری مشروعیت و کارآمدی دولتها را در بلند مدت به چالش کشانده که به سادگی نمیتوان نگاه منفی و ذهنیت بد بوجود آمده را برطرف نمود. بی توجهی به خواسته های عمومی و فساد در نظام اداری عامل شکست سازمانها در محیط بوده و اصلاح نظام اداری یکی از اقدامات اساسی جهت تحول و توسعه کشورها به حساب می آید. از این رو در جهت کاهش فساد اداری و ایجاد سلامت اداری دولتها اقداماتی نظیر تحول در نظام حقوق و دستمزد، شفاف سازی وظایف و اختیارات، تحول در نظام مالی، افزایش نظارتها و ارزیابی عملکردها، ایجاد نظام تشویق و تنبیه، کاهش تصدیگری سازمانها و … را در دستور کار خود قرار دادند. هر سازمانی جهت نیل به اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی از هر جهت نیازمند می باشد. برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگیها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد ضمن جلوگیری از نفوذ آفت ها به داخل سیستم، با تشخیص و شناخت آفتهای درونی زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم آورد. یکی از علل اصلی عدم کارایی نظام اداری کشور بی توجهی به ارزشهای اسلامی است. قوانین الهی و انسانی را فقط افراد شایسته و کاردان و باتقوا اجرا می نمایند. از این رو افراد صالح باید در راس امور قرار گیرند و به عدل عمل کنند. حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر می فرمایند: کارهایی که بیش از هر چیز باید به آنها توجه و علاقه داشته باشی میانه روی در حق است و گسترش دادن عدالت و همگانی کردن کردن آن که سبب خشنودی بیشتر رعیت می شود. مردم تابع کارگزارانند، آنها وقتی از کارگزاران حکومت عدالت ، صداقت، امانتداری و خدمت به هم نوع را ببینند به حق می گرایند. بنابراین تحقیق حاضر در جهت بیان عوامل موثر در سلامت نظام اداری و رشد ارزشهای اخلاقی در آن با استفاده از آیات قرآن کریم و سیره ائمه اطهار علیهم السلام برآمده تا گامی هرچند کوچک در این مسیر ارزشی برداشته باشیم.

از آنجا که از دیدگاه اسلام و بسیاری از صاحب‌نظران رفتار سازمانی مدیریت رفتارهای افراد تحت تأثیر باورها و ارزش‌های آنها شکل می‌گیرد، برای اصلاح رفتارهای آنان و سلامت نظام اداری در گام اول باید نگرش‌ها و باورهای دینی، از جمله خدا‌محوری، آخرت‌گرایی، مسئولیت‌پذیری، صداقت، و امانت‌داری را در آنها تقویت کرد. همچنین با توجه به نقش فراوان نیروی انسانی بر سلامت سازمانی و نگرش دو بعدی اسلام به انسان، ضروری است اولاً با اصلاح نظام حقوق و دستمزد نیازهای مادی و معیشتی کارکنان را برطرف ساخت؛ ثانیاً با برنامه‌های آموزشی- تربیتی زمینه‌های تحول درونی و پیشرفت معنوی کارکنان را فراهم آورد. با اعمال رویه‌های عادلانه در توزیع جبران خدمات و برخورد عادلانه در روابط متقابل شخصی و احترام به کارکنان، می‌توان زمینة بهبود عملکرد و ارتقای خلق و خوی کاری کارکنان در محیط کار را فراهم آورد. در اسلام مناصب اداری و حکومتی امانت‌های الهی‌اند؛ بنابراین، در انتخاب و واگذاری امور اداری به اشخاص باید صلاحیت و شایستگی آنها برای تصدی مشاغل، رعایت گردد. یکی از عوامل مؤثر بر اصلاح رفتار کارکنان، روش زندگی مدیران عالی سازمان‌ها و رهبران جامعه است. به همین دلیل اسلام بر ساده‌زیستی مسئولان و خانوادة آنها تأکید می‌ورزد. با توجه به نقش محوری مردم در سلامت نظام اداری باید زمینه‌های مشارکت آنان در سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری و ادارة امور جامعه فراهم آید. در اسلام حتی پس از انتخاب افراد متخصص و متعهد به منظور پیش‌گیری و حفظ سلامت دستگاه‌های اداری، از سازوکارهای نظارتی چند‌گانه شامل نظارت مدیران بر عملکرد کارکنان، نظارت کارکنان بر مدیران، نظارت مدیران عالی بر مدیران سطوح پایین‌تر نظارت همگانی افراد، احزاب و گروه‌ها بر عملکرد دستگاه‌ها، استفاده می‌شود. همچنین ضروری است با ترویج فرهنگ نقد و انتقاد‌پذیری مدیران و ایجاد فضای آزاد رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی زمینه‌های عملکرد شفاف سازمان‌ها و نهادهای دولتی را فراهم آورد.

امید است با تحقق کامل سلامت اداری از هر حیث ضمن ایجاد سازمانی سالم به تبع آن  جامعه ای آرمانی و اسلامی تشکیل تا زمینه ظهور حضرت بقیه الله الاعظم فراهم گردد.

محقق: محمدعلی حاجی زاده (کارشناس حراست شهرداری آمل)


2 × = 18

کلمات کلیدی: